tisdag 21 september 2010

"Nii nagu taevas"

Så i måndags besökte vi Draamateater med elever från 10c+11c+12c och tittade på ett skådespel, som heter "Nii nagu taevas". Det var besökskådespelet och egentligen är det Ugala teater som har regisserad det (Sofia Aminoff). Ide kommer från en svensk film som heter "Så som i himmel" (Kay Pollak).



Skådespelet berättar av en hemsk berömd svensk dirigent Daniel Daréus som bestämmer att han behöver att ändra sitt liv och flytter till en liten by. Där börjar han ledda en lokal kyrkakör - först går det inte därför att männsikor inte är van vid att jobba med så professionell och målmedveten männsikan där. Daniel påverkar alla och de flesta tycker om honom men han har också fiender, som inte tycker om att Daniel ändrar deras vanligt liv.



Vad tycker du om pjäsen? Tyckte du (inte) om det? Varför?
Vem var din favorit skådespelare? Varför?

Jag tyckte mycket om pjäsen (jag ska skriva längre i kommentarer) och det skulle vara bra om vi kan titta på filmen också för att jämföra.

Kadi

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte om föreställningen, men inte SÅ mycket som jag har tyckt om NOs pjäser. Men i alla fall var det roligt och spännande att gå på teatern hos alla svenska klasser. Förstås spelade Indrek Sammul jättebra!

Jessu

Mati sa...

Nej men hej!
Jag tyckte om pjäsen, och jag tror att det är en bra idee att titta på filmen...
Min favorit skådespelare var Martin Mill som var Tore ( du vet,pojken som var lite...lite...ohoh). Han var mycket bra. Andres Oja som var Conny hade en kul läderjacka.
Hej-hopsti,adjö så länge och hej-då.
Mati

Anette sa...

Jag tyckte också om pjäsen. Det var bra att gå till teater tillsammans med andra klasser (vi såg 10c som vi ska döpa snart muahaha). Min favorit karaktär var Gabriella tror jag.. och inte därför att hon sjöng det bästa, men jag vet inte.. jag beundrade hennes styrka.
Och som Mati sade, Martin Mill spelade jätte bra.

Jag hoppas att Juta eller någon kan hitta den filmen. :)

Cathy sa...

Hej!

Jag håller med er, därför att jag tyckte också mycket om pjäsen! Den gjorde mig, att tänka på många saker i livet. Men slutet av pjäsen gjorde mig lite ledsen...
Jag tycker att Indrek Sammul var mycket bra, men min åsikt är att den bästa skådespelaren var Martin Mill. Han hade ju en jätte svårt roll att spela och han klarade sig fantastiskt!
Jag hoppas, att vi kan se den filmen också någon gång :)

Liiisu sa...

Hej-hej!

Jag håller med er också. Jag tycker mycket om teatern och det var en mycket bra pjäsen. Det hade ganska djup innehåll också. Jag håller med Cathy, att Martin Mill hade svårt roll men han var så bra! Age sa att den filmen är bättre än den pjäsen, då kanske kan vi titta på filmen också :)?

Eleri U. sa...

HejHej!

Jag tyckte också om pjäsen, jag kan säga att jag skulle ge den andra platsen i alla pjäsen som jag har sett. (Den första är "Kes kardab Virginia Woolfi" i NO teater, som ni alla ska också se, hoppas jag.)

Men mest av alla skådespelare tyckte jag bäst om Indrek Sammul. Han passade så himla bra på den rollen.

12C är en teater-klass!:)

Age sa...

Hej,
jag tyckte inte så mycket om pjäsen därför att jag jämförde den hela tiden med filmen, ville jag eller inte.
Men jag försökte följa mer med tanken bakom pjäsen (och filmen) och det var ju jätteknepigt!