torsdag 16 september 2010

En diktsamling

Hej allihopa!

Grupp 1 slutade med dikter idag och nu ska vi alla skriva lite om våra favoritdikter eller vilka dikter vi tycker om.
Jag tycker om att läsa dikter men jag föredrar prosa. Jag har läst många dikter på engelska.. Vet inte varför jag tycker mest om dickter som är på engleska.
Det var jätteintressant att lyssna på er och jag vill bara säga att TRIIN, det var en kul ide att du läste med musik. Det var djup och mystisk.
Kan du gissa vem skrev min favoritdikt?

Requiescat

Tread Lightly, she is near
Under the snow,
Speak gently, she can hear
The daisies grow.

All her bright golden hair
Tarnished with rust,
She that was young and fair
Fallen to dust.

......

Coffin-board, heavy stone,
Lie on her breast,
I vex my heart alone,
She is at rest.

Peace, peace, she cannot hear
Lyre or sonnet,
All my life's buried here,
Heap earth upon it.


(Det var Oscar Wilde)
Mycket djup, eller hur? Men nu ska jag studera historia.
Hej då!

-Maria

9 kommentarer:

C sa...

Hej!
Ibland läser jag dikter, men mycket mindre än prosa. Jag har inte en favoritdikt, men jag tycker mer om dessa dikter, som har djupare mening. Jag tyckte om diktpresentationer, men jag tyckte mer om när andra pratade än när jag måste prata. Jag tyckte också om att bara de bästa fick betyg.
Vad tyckte ni?
Hej då!

Unknown sa...

Hej!
Tack så mycket Maria, att du tyckte om min presentation. Och jag vill säga att jag gissade att det är Oscar Wilde som skrev den dikten, du och OW går ihop :)
Så...jag har inte läst så många dikter, jag är mer en prosamänniska. Men jag tyckte om era presentationer och jag är lite avundsjuk :) att ni alla var så lugna, jag blev jättenervös och jag vet inte varför. Jag blir alltid jättenervös när jag måste uppträda.
Jag hittade en liten dikt också, den är lite konstig :D

The Murder Burger
is served right here.
You need not wait
at the gate of Heaven
for unleavened death.
You can be a goner
on this very corner.
Mayonnaise, onions, dominance of flesh.
If you wish to eat it
you must feed it.
"Yall come back."
"You bet."

Stan Rice, "Texas Suite" Some Lamb (1975)

Anonym sa...

Hej!
Jag är också mer en prosamänniska, men jag tycker mycket om dikter också. Min favoritpoet är estniska poet Juhan Viiding. Han har många jättebra dikter, t ex "Järelhüüe läinud suvele" och "Külaskäik" . Men när jag var 12 var min favoritdikt "Ministeeriumist saadeti psühholoog". (jag läste det varje dag :D )

Aurora

Kadi Kevvai sa...

Hej,
jag måste också säga att jag inte läser dikter så ofta men det inte betyder att jag inte tycker om dikter. Jag tycker bäst om dikter av natur. Jag älskar dikten som man kallar för "haiku" och som är "född" i Japan.
Ett exempel:

õhtusest udust
koob hommikust pärlikeed
augustipäike

Mer om haiku: http://wapedia.mobi/et/Haiku

Jag var inte i skolan i torsdags så det är synd att jag inte kunde lyssna på alla. Jag tyckte mycket om när klasskamrater pratade om sina egna tankar av dikten.

Anette sa...

Hejhej!

Ooo Maria! Jag tycker mycket om din första favorit dikten! Den sista meningen är det bästa!

Jag också tyckte om att vi läste dikter och gjorde något annorlunda från vanliga lektionerna. Det var intressant att lyssna på varandra och enligt min mening säger det ganska mycket om människor att vilken dikt de väljer.
Jag tror att jag inte har en favorit dikt eftersom jag har inte läst så mycket av de. Men som jag sagt i lektionen att jag tycker om dikter med rim och djupare mening.
Det är allt, tack :))

Anonym sa...

Hej,
Nu har vi presenterade er dikter och jag måste bekänna att jag är inte diktperson. Men nu har jag en bra dikt för modersdag men vanligtvis läser jag dikter i jul till Santa Claus. Jag tror att det var bra uppgift för utveckla självuttryckning.

Andry Aasamäe

Kristiane sa...

Hej! Jag tycker mycket om att läsa böcker och dikter också. För mig, en bra dikt är nånting som rimmar bra. Jag tycker om dikter vad är bra skriven, inte bara diktares jämra. Min favoritdikt är skriven av Ott Arder:

Ma juba üht-teist justkui mäletan või aiman
ja kõik see ongi kogemus.
Kus segi tühine on olulisega
ja tulek täitub minemisega.

Ei, me ei ela kaua.
Ennem saame vanaks
ja mälu on meil paganama nõrk.

Teab igaüks meist,
millist vajab venda.
Kuid läbi enda tuleb hinnang anda,
läbi enda, mitte teisiti.

Ott Arder.

Kristel Kõiva sa...

Hej:)
Maria, jag tyckte mycket om din dikt och det är intressant att du tycker om att läsa de på engelka.Jag läser dikter ganska ofta men jag tyckte mycket om presentaioner.Det var bra att alla hade sina tankar av dikter. Jag tycker att när man pratar om dikter, man kan inte tänka fel därför att alla har sina ideer.
Jag tycker också Kadis dikten. Det är kort men har ganksa djup mening.
:)

Ats sa...

Hej

Jag tycker om dikter men oftast läser jag inte dikter men böcker. Dikter kan vara svårare at förstå.

Presentationer var fina och jag gillade mycket om några. Jag tycker att Estlands bästa diktare är Hando Runnel, men min favorit dikt är

Edgar Allan Poe - The Raven

http://www.heise.de/ix/raven/Literature/Lore/TheRaven.html