tisdag 14 september 2010

Tycker ni om att läsa dikter?

Hej-hej!


I klassen läste och analyserade vi dikter, men här skulle alla skriva, att läser ni själv också dikter? Vilka teman tycker ni om att läsa? Har ni en favorit diktare eller kanske skriver någon själv dikter...? Tycker du om dikter, som har djup mening eller tycker du de roliga och lustiga små dikter? Om någon har en favorit dikt, då kan man lägga till det också...
Jag själv tycker om att läsa dikter, som har djup mening och som har kärlek (jag är ju tjej) eller natur för teman. Mest beundrar jag estniska diktare, t ex som Lydia Koidula och Betti Alver, men jag har läst några dikter på engelska och ryska också. Om jag läser dikter, vill jag tänka med författare, att vad har hon eller han tänkt med dikten och vad vill den säga. Naturligtvis har jag själv också skrivit några dikter. Vi alla måste ju göra det i skolan! :)
Cathy

15 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Ibland tycker jag också om att läsa dikter. Jag tycker mer om dikter som har djup mening men är roliga samtidigt och min favoritteman är också kärlek, därför att det griper mig mest. Jag har inga favoritdiktare, därför att jag har inte läst så många dikter att jag kunde säga att "Aaa, Hon/Han är min absolut favorit!" Men i somras läste jag en diktbok som jag lånade från skolan. Det var av Göran Sonnevi och jag tycker att han skriver ganska bra. Nu skriver jag en av hans dikter här..

När jag kan älska
står tingen vänliga omkring mig.
Oförmedlade
tränger de in i min kropps sinnen
som de är, i sin finhet,
bortanför varje innebörd,
slungar mig i ett rus av nykterhet.

Hoppar att du tyker det också om :)

Annika sa...

Hej!

Jag tycker mest om kärleks dikter. Jag tycker om att identifiera med deras ämnena. När jag läser kärleks dikter känner jag mig varmt och älskad.Eller när dikten är vemodlig känner jag mig vemodlig också.
Mest gillar jag dikter som är på engelska, därför at jag tycker att det är lättare at uttra sig på engelska än det är på ett annat språk.

Jag tyckte om att läsa dikter i klassen, det var rolig!

Age sa...

Hej!
Jag tycker om lite djupare dikter som är skriven t.ex om döden, människorelationer, samvetet, etik och så vidare.
Jag läser dikter, men mycket mindre än prosa. För att läsa dikter måste man ha tillräckligt tid. Man måste vara på rätt humör och själv kan jag inte läsa dikter när jag är trött.

Om diktare... jag tycker väldigt mycket om Juhan Viiding.
När för några år sedan publicerades dikter av Urmas Alender ville jag ha de omedelbart och min lillebror gav mig boken som födelsedagspresent (min mamma köpte boken egentligen för min bror var då sex år eller så men jag var mycket glad!) Och jag läser Alenders dikter ganska ofta, de är mycket intressanta och olika.

Det finns en sak till jag vill säga om dikter:
jag tycker att diktböcker passar mycket bra för presenter!

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker om att läsa dikter. Jag tycker om dikter som har djup mening, men jag läser mycket roliga dikter. Jag har inga favoritdiktare, men jag tycker om de moderna estniska diktare, till exempel Elo Viiding och Andres Ehin.
Jag tror att läsa dikter är intressantare än romaner. Romaner har en typisk struktur, men i dikter kan man avnvända sin fantasi. Till exempel man kan skriva hur hästar flyr över himlen. Allt är möjligt i dikter och därför är dikter intressantare än romaner.
Jag respekterar mycket de människor som skirver dikter, därför att jag vet hur svårt det är att få inspiration och att skirva en bra dikt.Men alla dikter är bra, tycket jag. Människor i världen är så olika att du kan hitta människor som älskar någon dikt,men du kan hitta människor som hatar den dikt. För alla dikter finns det någon i världen som tycker om dikten.
Också det är positiv att alla diktare skriver om sina känslor och det är intressant att läsa.

Jag tyckte att läsa dikter i klassen var en bra ide och vi måste göra det igen någon gång.

Marko

Anonym sa...

Hej!
Ibland tycker jag att läsa dikter.Jag tycker mer om dikter som har speciell-idee dikter,kort och klipsk.Jag har inga favoritdiktare.Ibland jag läser diktbok och grubbla över dikter.


Det var mycket rolig att läsa dikter i klassen!
Kalle-Priit!

Unknown sa...

Hej hej!
Jag måste tyvärr säga att jag har inte läst så många dikter att kunna prata om de något intressant eller nyttigt.Tidigare har jag inte tyckt om dikter och jag har inte tänkt på dikternas meningar när vi har läst de i literatur lektion osv men nu efter vår dikternas presentation började jag tycka mer om de.Och jag tycker att jag ska läsa mer dikter för att få veta mer om olika diktare och dikter att nästa gång skriva mer om de.
Och det var nyttig för mig att få veta att kanska många från vår klass läser dikter utanför skolan, jag tror att det är mycket bra:)

Anonym sa...

Hej!

Att man läsa dikter, måste man ha tid och man måste vara på rätt humör.Jag tror att läsa dikter är svårtare än att läsa prosa. Eftersom dikten är mer persnlig,när poet skriver dikten ger hon/han en bit av honom/henne.
Jag kan inte säga att jag har favoritdiktare, men jag tycker också mycket om Jhan Viiding. Hans dikter är ibland konstiga. På ett bra sätt naturligtvis :)Och hans dikter är ibland ironisk.

Jag har inte läst så mycket dikter, men jag tycker jätte om Puškins sagor och "Jevgeni Onegin". Det går så snabbt att läsa dom, eftersom dom är skrivna på vers.

Sandra.

Eleri U. sa...

Hej!

Jag tycker om att läsa dikter, fast jag gör det inte så ofta. Men om jag har en diktbok i handen då tänker jag alltid: "Varför läser jag så få dikter?". Jag beundrar alla diktare, men jag kommer ihåg att Doris Kareva var en av min favoritdiktare, men jag har inte läst någonting av henne ganska långt. Jag vet att jag tyckte om Karevas dikter, därför att dem var olika från andra dikter. Jag tycker om korta meningar och halv meningar och det är det som man kan komma på i hennes dikter.
Ett exempel(Ursäkta, jag kunde inte hitta den på svenska):


Lukus ukse taga

Lukus ukse taga
lõpeb inimene.

Kohtumõistjat pole.
Aeg on igavene.

Mõte laguneb
ja mõõde hajub.

Looma näota karje
tõuseb, vajub.

Reio sa...

Hej!
När jag var ung :P läste jag massor av dikter. Jag även skrev dikter och ställde upp i dikt-tävlingar. Jag var ganska bra i det. Men nu är jag inte så intresserad om dikter. Jag bara läsa roliga dikter. De som har djup mening eller prata om kärleks är inte för mig. De är mycket dåligt. Speciellt kärlek dikter.. Hur kan man skriva om kärlek, man kan inte uttrycka det med meningar!
Dessutom har jag ingen favorit diktare.

Tack för idag!

Silva sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Silva sa...

Hej hej!

Jag läser inte dikterna så mycket, men jag tycker om djupa dikter. Jag gillar dikter som pratar om livet och människas problem och tankar. Det är intressant att tänka om någon dikt.
Och jag tycker att det var mycket bra att vi läste dem i svensk lektion. Nu tycker jag mer om dikter och det var spännande att lysnna vad andra tyckte och det var jättekul att alla hade olika tankar om dikternas ide.
Det skulle vara kul om vi ska läsa mer dikter tillsammans! :)

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker om dikter som...som...äsch jag kan inte säga vad tycker jag om dikter men jag vet att flera författarna kan göra ett djupt intryck. Jag tycker mycket om dikter från Urmas Alender, Juhan Liiv och Charles Bukowski.
De alla har olika stil, men jag kan alltid läsa någonting från Alender (eller lyssnar. Men Bukowski är bra om jag vill läsa något lätt.
Haiku är också kul.
Jag föredra böcker, men jag inte tycka illa om dikter.
Det var kul att läsa dikter i klassen.
Mati

Anonym sa...

Hej,
Jag tycker mer om romaner och jag har inte läst så mycket dikter. Jag tycker mer om romaner därför att de förklarar mina tankar, som är svårt för mig att beskriva själv. Men när jag läser dikter, det är ibland mycket svårt att säga vad jag tänker och hur jag känner. Men ändå tycker jag att det är viktigt att vi läser dikter, de hjälper oss att uttrycka våra känslor och utveckla analysens talang.

Jessu.

Anonym sa...

Hej, hej, nej men hej!

Jag sällan läser dikter. Jag tycker om korta dikter som är roliga. Ibland tycker jag om långa dikter. Men då måste de vara mycket mycket bra. När jag var i klass sju (eller åtta?) studerade jag en dikt som hade 16 verser. Den var en bra dikt. Men jag kommer inte ihåg vad det hette och vem skrev den (jag bara vet att det var bra.) Nu tycker jag dikter ”I livets villervalla” och det som Eleri U. läste.

Jag tycker att det var kul att läsa dikter i lektionen. Det är intressant att se vilken dikt man väljer.(Det visar vad man tänker på in).

God natt,

Eleri

Anonym sa...

Hej hej!
Jag läser dikter inte så ofta. Men när jag läser dikter (sällan) tycker jag mer om naturdikter, som har lite djup mening, men som är inte för svårt att förstå. Jag också tycker ganska mycket om den dikten som jag läste i klassen ( I natt jag drömde) . Men jag tycker nästan inte alls om kärlekdikter. Jag känner att de är inte för mig. För att jag läser ganska få dikter har jag ingen favoritdiktare. Jag tycker mer om noveller och romaner.

Marta