söndag 5 september 2010

Hej 12 c!

Skolan har börjat, men vi har mycket minnen kvar om sommaren. Jag hade den bästa sommaren!







Jag åkte till Frankrike och Monaco med min familj och vänner. Det var mycket varmt och vackert där och vi var i Frankrike 8 dagar. Vi hade ett stort hus och vi hyrde oss en bil. Vi besökte olika byar, åkte till Nice, Cannes och Monaco också. Monaco var ganska dyr, men det var jättefint stanland. Vi hade bra tid, såg mycket och njöt av allting. Jag vill gå tillbaka!

Men vad gjorde ni i somras? ;)

Silva

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag hade också en underbar sommar. Jag gjorde så mycket saker.
I Juni var jag på andlig sångfestivalen i Tartu och det var vackert.
Jag var i malev två veckor och plockade hallonbär. Jobbet var ganska svårt men jag tyckte mycket om malev.
Jag åkte till Tartu med mina vänner och vi gick till Otepää seikluspark och det var jättekul.
Då var jag en vecka i Turkiet och det var ett paradis.

Sommaren är den besta tiden i år. Det var vårt sista sommar som elever i GAG. Vem vet vad ska vi alla göra nästa år.

Eleri U.

Anonym sa...

Hej allihop!

Eleri U., jag måste hålla med dig: Otepää seikluspark är kul, jag har varit där flera år sedan. Men i somras var jag i Nõmmes seikluspark. Jag tyckte mer om Otepääs.
Liksom föregående år jobbade jag på boten i lekrumet. Det var kul att prata med lilla svenska barn. Ibland pratade barn med mig på svenska och då blev hennes mamma arg och frågade: Varför vill du inte prata esniska? Det finns så många familjer där mamma är est och pappa svensk.
Det var kul att vara på boten, eftersom jag träffade så många gamla kompisar och de alla gick till Stockholm. Alla älskar Stockholm.
Min farfar hade födelsedag i augusti. Han fick 70 och i detta fall hade vi en stor fest. Jag såg många släktingar och en del av dom har jag aldrig sett före.
Det var ett underbra sommmerlovet och vi fick tid att vila.

Unknown sa...

Hej hej,
jag kan säga att den var min bästa sommaren:)
I somras arbetade jag långt på båten liksom förra året.Jag tyckte om den mycket därfor att jag träffade igen gamla vänner och hittade några nya och practiserade lite mitt svenska.Tyvärr tog jobbet mycket tid av min sommaren.Men lyckligtvis hade jag lite tid i juni för att fira midsommardagen med mina vänner. Det gjorde vi i Kaberneeme som är jätte vackert och skönt ställe.Jag var också i hus Silva en vecka och vi gjorde många roliga och intressanta saker och njutade sommaren.I juli och augusti var jag också med vänner om jag hade fritid från jobbet tex. åkte vi till Pärnu och Andineeme med Nele där vi hade superkul tid.Där hittade jag några nya vänner också.
Med familj tältade vi i stranden nära Laulasmaa men det gick inte så bra därför att två lokala kivnnor tyckte inte om det och de hotade oss med RMK ämbetsmannen om vi inte avgå.De var bästa minnen av min sommar som var den bästa.
Jag hoppas att ni alla är samma nöjd med sina sommar som jag är:)

Annika sa...

hej!

Min sommar var ganska spännande!
i juni åkte jag till Syd-Estland med min vänner och där var vi ungefär 8 dagar. Vi vandrade där och det var jätte kul!
i juli åkte jag till Riga med min familj och väninna. Där gick vi till en djurpark och såg giraffer.
I slutet ay august åkte min bror tillbaka från Australia och två dagar efter det min amerikanen syster hälsade på mig. Hun hade födelsedagen och vi ordnade en fest för henne. Den gick mycke bra!


Nu börjar vår senaste år. Jag är mycke nervös!
Lycka till alla, 12c!

Marko sa...

Hej!

Jag hade en underbar sommar. Jag gjorde så mycket saker. Jag var i Tartu och Otepää. I otepää var jag i en läger. Det var ENKOs läger. ENKO är Estniska ungdoms språkorganisatsion. Där jag lyssnade mänga föreläsningar.Estniska författare pratade om sitt liv och när får de inspiration dör sina böcker. När jag var i Otepää gick jag också till otepää seikluspark och jag håller med Eleri U. att det är kul.
I augusti till nu arbetar jag. Min bror vilar i Bulgaria just nu och han har en företag som hyrar lägenheter till turister. Det är en svårt jobb men jag tycker att det är kul.
Sommaren gick jättesnabbt, men det var den bästa sommaren. :)

Anonym sa...

Nej men hej! :D

Det var ett kul sommarlov. Jag gjorde många saker som jag inte hinner när det är skoltiden. Till exempel jag läste många böcker och tittade på filmer och serier.
Jag var många gånger i Ösel också. Där bor min farmor, faster med hennes familj och andra släktningar. Vi hade en släktmötet och det var mycket intressant därför att där var många personer jag inte hade sett före och det var intressant att veta vad dina släktningar gör och hur de ser ut. Mest tyckte jag om en kvinna som bor i England och vem liknar mig. Hon glömde alltid var är hennes saker är och hon hade miljon väskor med henne osav osv.. Det är kul att veta att där är människor i mina släktningar vem är liksom mig.
Så nu är det höst. Jag kan inte säga att jag är ledsen för att skolan har börjat och sommaren har slutat. Det är vårt sista klassen och jag tror att det ska vara det bästa året.

Eleri M.

Anonym sa...

Hej!
Jag hade en mycket kul sommar.
Jag vet att det är min sista sommar i skolen och jag är lite ledsen.
I Juni gjorde jag mycket med Kaitseliit - Jag var i parad och också gjorde grundkurs i Kaitseliit. Det var mycket spännande.
I juli arbetade jag. Jag skiftade värmeelement. Det var svårt, men jag tror att det var bättre än lägga på soffa. Förstås gick jag på några fester och jag också vilade mycket
Min sommar var kul.
Mati.

Anonym sa...

Hej hej!
Min sommaren var jättebra, men den gick så hemskt snabbt. Förstås tittade jag på fotboll i juni och i juli. Jag är glad att Spanien vann. I juli åkte jag till musikfestival i Lettland med min syster och vi hade jättebra tid. Det är mitt bästa minnet från sommaren. Jag också åkte runt i Estland, oftaste i Syd-Estland.
Jag var ganska mycket på landet för det var så hemskt att vara i stad när det var så varmt ute. Jag var i stad bara några gånger för att gå på bio eller i affär. För mig var den sommaren för mycket varmt. För det idrottade jag mycket lite också, cyklade till sjö och simmade huvudsakligen.
I alla fall gjorde jag inte så mycket speciellt. Bara vilade och sov så mycket som jag kunde, men det är ju det varför sommaren är så underbart.

Marta

Anonym sa...

Min sommar var jätte roligt. Jag gjorde så mycket att jag var lite trött när sommaren bestämde att sluta. Men min väninna var här från USA. Vi åkte till Ösel. Det var jätte vackert och roligt där. Människorna är helt annorlunda och jag tror mer vänliga också. Men i juli arbetade jag i stall och sysslade med hästar. Då måste jag vakna klockan 7 därför att hästar skulle gå ut klockan åtta. Där var ungefär 16 hästar, 4 av dem måste jag träna och resten av dem var för unga att gå på träningen.Det var bra erfarenhet för mig. I sluten av sommaren ja sov mycket och åkte till Sverige och i Finland. Jag hade en kul sommar, och jag hoppas att skolan i år ska bli lika kul som sommaren!

Jessu

Silvar sa...

Hej.
Jag hade kanske den bästa sommaren än så länge. I början av sommaren hade jag grundkurs i Kaitseliit där jag var med Mati, några andra vänner och mycket andra kul människorna. Efter det arbetade jag lite (kanske en mån eller så)också med 6 vänner och det var mycket spännande (mycket bättre än arbeta ensam. Jag gick till Hiiumaa, Tartu, Pärnu och andra platser i Estland. Jag också gick till Finland ( lite bussiness ide där :) ). Restan av somras njutade jag och jag läst genom "Inhertitage" saaga.(jag vet inte hur saaga i svenska är :) ). Sommar var jättekul och jag är lite ledsen att det var den lästa sommras med ingen ansvar.

Hey då :)

Anonym sa...

Hej!
Jag hade också en underbar sommar. I Juni var jag i Otepää på en vecka. Jag var hemma hos mina vän och vi hade mycket bra tid. Då åkte jag till Bulgarien för en vecka med min familj. Vi stannade över natten i ett mycketmycket vackert hotellet. Vi solbadade och besökte gamla stan i Nessebar, som var nästan så vackert än Tallinns. Nära vårs hotellet låg en svensk nattklubb som heter "Den glada viking" och det var ganska kul därför att där var några svenskor också. I Juli var jag i Surfilaager om 4 dagar och det var sommarens bästa tid för mig. Att solbada, festa och surfa med bästa vänner - det är super! Efter Surfilaager blev jag mycket mer intresserande av surf och därför gick resten av sommaren så att jag väntade på vinden och gick surfa nästan alltid när det var tillräckligt blåsig. Så - sommaren var jättekul, men ny sitter jag och väntar på snö.

Nele L.

Anonym sa...

Hej!!
Jag hade också en underbar sommar.
I Juni var jag i Tartu två veckor,vi hade träningläger och vi tränar mycket-mycket.
I Juli åkte jag till Pärnu med min familj.Det var mycket kul.
I Augusti var jag med min vänner i Laulasmaa stränden och spelade vollyboll.I slutet av augusti hade vi rundvandring Hiiumaa-Saaremaa.det var mycket-mycket kul.
Min sommar var mycket kul.
Kalle-Priit.