söndag 14 november 2010

om ester

Hej,

Ja såg att det inte fanns något tema så jag ska göra ett själv!

Så vad tycker ni om den estniska nationalkaraktären?

Jag tycker att ester liknar lite andra nordiska folk för vi brukar också vara tysta och blyga.

Ofta kan vi inte umgås obundet med främlingar. Ester tycker om att vara i lugn och ro som betyder att vi behöver lite rymden omkring oss och ibland vill vi vara ensamma.

Men när vi är tillsammans med närmaste vänner då kopplar vi av och mår bra. Med vänner är ester noggran – man öppnar inte upp till alla utan drar en tydlig gräns mellan riktiga vänner och vanliga bekanta.

Så det här är det jag tycker om ester och jag vet att det stämmer på mig också.

En sak till: lyssna på en väldigt fin sång av en iranisk-svensk sångare Laleh!

-Age


23 kommentarer:

Marko sa...

Hej!

Så vad tycker jag om ester?
Ester som alla andra nationaliteter, har sin nationalkaraktär. Först esterna anses vara arbetsam. Om esterna har börjat göra göra något, brukar de göra de till slut.
Vi visar inte sina känslor till främlingar. Vi visar sina känslor inom familjen och närmaste vänner och vi är mer energisk och ser inte så blyga ut när vi umgås med sina vänner.
Vi har inte ett sådan temperament som har folk i sydeuropa och jag tänker att det är bra att vi tar det lungt.
Jag personligt vet hur svårt det är att prata med temperamenta människor ibland och därför är det bra att prata med ester.Esterna och alla andra nordiska folk vill gärna lyssna till andra inte som i sydeuropa.
Ester liknar med andra nordiska folk, men ester har sitt speciellt karaktär och vi måste värdesätta det.

Marko

Cathy sa...

Hej!

Jag tycker, att det, varför vi skiljer oss från andra nationaliteter, beror på det, att alla karaktärer har ju annorlunda seder och värderingar. Vi, ester, är ju i allmänhet tystlåtna och blygsamma. Vi är inbundna och inte tycker om att ta initiativ. Ester tycker inte om livlig mänsklig umgänge, men föredrar att umgås mer med familjen och den närmaste vänkretsen. Åtminstone på utan vill ester inte lägga sig i andras saker, men egentligen är ester ju jätte nyfikna. Eller hur? Ester kan verka passiva, men om man är som i sitt element, kan man vara livliga och som helt andra människor. Ester är jätte arbetsamma - det yttrar sig om det, att man ägnar sig helt åt det, man gör. Jag tycker, att ester kan ju förändras med tiden, men någon kan inte ändra oss helt annorlunda.
Ovan nämnda egenskaper beskriver mig också, så jag kan säga, att jag är en typisk estniska!

Ha en bra söndag kväll! :)

Unknown sa...

Jag personligt tycker att ester är ganska lika som svenskar. Vi är också bäherskad, tystlåtna och lite inbundna, men jag tycker att inte så mycket än svenskar. Ester är lite livligare, temeramentare och inte alls så lugna. De tycer om att nedsättande om andra ester lite, och det är inte så bra, tycker jag. Men i allmänhet är vi trevliga.

Eleri U. sa...

Ooo, Cathy, vi har väntat på dig så länge!
Men, jag blev förvånad när jag läste texten om typiskt svenskt, jag tycker att jag och många ester liknar ganska mycket med svenskarna. Fast det varierar, någon gång vill jag helst inte prata med människorna och vara ensam men någon annan gång kan vill jag ha människorna omkring och umgås med de. Esterna tycker om att kritisera men jag känner att jag är lite mer tolerant än typisk est. Jag vet att det finns människorna som tycker om att prata och hålla tal men jag vet inte den känslan.
Därför tror jag att jag är bra lyssnare, jag tycker om när andra pratar.

Eleri U.

Anette sa...

De som vet någonting om Estland, eller ester, tror vanligen att ester är stela, inbunda eller bara ovänliga. Men här håller jag med Age - ester kan vara mycket roliga och pratsam inom näraste vänner och människor som de vet.
Jag tycker att en orsak för att vi är inte så modiga är våra svår historia: många år under främmande makt gjorde att människor inte hade sina egna åsikter och rätt att uttrycka sina känslor - och det är hur vi är tog upp.
Men det förändras med varje år och folk blev mer och mer fri (från insidan). Så jag tror att efter 10 år är skillnader mellan till exempel ester och svenskar även mindre. :)
Och Age, den här sången är jättebra!

Andry sa...

Hej, Hej!

Så, hur kan man beskriva ester? Föst ska jag säga att ester är mycket liknande med tysk och finländare. Vi är tystlåtna och blygsamma lika finländare och arbetsama lika tyskor. På gatan kan man ofta se stela människor men det är inte regel, ester kan också vara mycket rolig och vänlig. Ester sköter om sin familj och nära människor som de har. Men estländare är ganska ovanlig natur, till exempel ester är ganska ofta misstänksamma mot sina grannarna. Jag tycker att alla nationaliteter har sina egna ovanligheter och ester är inga undantag. Det är kul att vara estländare

Anonym sa...

Hej.

Man säger ofta, att ester är arbetsamma.
Ganske betyder det, att vi ester, vet när man måste vara allvarliga och arbetsamma. Och efter jobbet kan man ha fest. Jag vill säga, att man kan lita på ester, om est har sagt att hon/han ska göra någoting, då kan man vara säker, att det ska bli gjort.
Estr kan verka inbunda, och ville inte umgås med främlingar, men tänk på sjungfesten. Det är ju alltid mäktig.
Till slut jag vill säga, att det är inte alls lätt, att säga vilka är ester. Jag vet ju inte så myket om andra nationaliteter, bara lite om ryskor och svenskar.

Det är okej att vara est :)


Sandra.

Unknown sa...

Hej hej!
Jag håller med andra som har skrivit före mig att ester är kanska tystlåtna och blyga och visar inte så mycket sina känslor mot andra människorna.Vi också tittar de som gör något annorlunda med konstiga blick osv. Ja, det beror på människa men mest av oss svarar på den beskrivningen. Det menar inte att jag tycker inte om ester eller så..Jag är van vid våras nationalkaraktären och vet att jag har också några såna egenskaper tex. är jag blyg när jag träffar nya människor och inte säger allt vad jag tycker när jag håller inte med. Men vad är annorlunda om mig är det att jag är ganska emotionell. När jag är ledsen då vet allt det därfor att jag är inte rädd att gråta offentligt och när jag är lycklig då skrattar jag hemskt mycket vad är inte så bra alltid:D

Annika sa...

Jag tycker att jag är inte som ester. Min morfar är från Georgia och jag tror att därför är jag lite olika från ester.Jag är inte inbundna- när jag har dålig stämning då alla vet, att jag har dålig stämning men när jag ära glad då alla vet därför att jag skrattar och talar skämt.
Jag är inte tystlanad jag tycker om att prata med männisor ock ja ville inte bli ensam. Jag är mycke social. Men jag kan vara passiv när jag är trött och uttråkad. Men jag håller med anda att ester är i allmänhet tystlåtna och blygsamma och vi liknar ganska mycket med svenskarna. Men alltid kan vi hitta undantagen

Matis sa...

Det svåraste är att beskriva något som du är in alltid.Jag tycker att ester är blyga mot främlingar, men ofta är det bara på ytan och vi kan vara mycket pratsamma och vänliga till varandra.I min åsikt är ester ofta rädd av göra fel och ställa frågor, det är typiskt för oss att vi inte är uppmärksamma när någon gör en föreläsning.Annorlund från svenskarna är att ester har inte så bra uppföstran när det handlar med artighet.

Matis

Kadi Kevvai sa...

Det är ganska vanligt att utlänningar säger att vi, ester, är oroliga, tystlåtna och tar allting på allvar. Om man kommer från ett andra land, kan det först vara ganska svårt att anpassa, därför att ester kan se likgiltiga ut även om de egentligen är de roligaste människor i hela världen. För en est är det komplicerad att vara pratsam och livlig när man har obekanta människord omkring sig.
å andra sidan är ester ganska uppriktiga, tycker jag. Man visar sina känslor inte så ofta. Oftast säger man inte till sina vänner att hur älskade de är men när en est säger sådana saker, MENAR han/hon det.
Jag tycker att ester har sina bra och dåliga sidor som alla folk i världen. Jag är stolt för jag är est!

Silva sa...

Hej-hej!

Jag tycker att ibland är jag est, men inte alltid. T ex, när jag måste välja någon mat är det hemskt, jag kan vara i matvarubutiken mycket länge. De andra nationaliteterna säger också, att vi är osäkra. Ester är också tystlåtna och fredliga. Jag tycker om att vara i lugn och ro, men när jag har mycket bra humör vill jag göra något roligt och prata mycket mycket.
Ibland kan jag vara mycket öppen mot fämlingar, med inte alltid. Ester känner oftast när någon är inte deras människotyp och så är det ganska svårt att prata mycket.
Ester visar känslor inom familjen och vännerna. Vi bryr oss om kompisarna och jag vill alltid hjälpa dem när de har problem.
Vi liknar med andra nordiska folk ganska mycket, men vi är inte samma. Ester är ester :)

Silva

C sa...

Hej!
Esterna anses allmänt att vara inbundna, tystlåtna och behärskade. Vi skrattar inte på gatorna och talar inte med hög röst på buss. Men jag måste säga att jag verkligen tycker om det, jag vill inte skrika på buss och jag tycker inte om det heller när andra gör det.
Esterna umgås med människor mer än svenskarna. Esterna tycker om att umgås med vänner. Imporivserade besök är vanligare för esterna än för svenskarna. Vi är inte så vänliga som t.ex. människor från Medelhavsländerna, men jag tycker att vi är inte så inbundna som svenskarna heller.
Alla vill vara omtyckta, men när umgänget med andra leder till olika åsikter är esterna inte beredda att kompromissa.
Artighet skattas högt i den estniska kulturen. Människor säger "tack" och "hej", men inte alltid.
Jag tycker att jag kanske är en typisk est. Ibland är jag inbunden och kan verka likgiltig mot fämlinar. På fritiden vill jag ägna mig åt privatlivet.

Ats sa...

Det är svårt at jämföra ester med andra världens människor. Vi är inte alla likadana och jag tycker at det är fel at kategorisera människor. Men vi lever i Estland och det ger oss liknande historisk bakgrund och traditioner. Historia har gjort oss lite mer inbundna och seriösa. Vi är lite liknadana med nordiska folk. Naturen är en stor del av vår kultur och det är vår rikedom. Vi är sluga och bra på handel och affär. Vad kan man säga, vi är intressanta. Jag har hört att vi är långsamma från utlänningar.

Nele H. sa...

Hej!

Jag tycker att jag är inte en typisk est, därfor att jag är inte så behärskad eller tyslåtna. Jag är ganska öppnad med den som jag pratar med. Ester är ganska indbundna, men jag tycker om prata om allting, säga vad är mina åsikter och diskutera det med andra. Jag vet att jag skriker och pratar mer högre röst än typiska ester ibland. Människor här i Estland är alltid förvånad om främlingar ville prata om någonting med den som de känner inte. Min åsikt är att ester är lite för mycket behärskad och tråkiga ibland. Det är svårt och ointressant att umgåsa med människor som du förstår inte, därafor att de visar inte sina känslor.

Unknown sa...

Hej!

Det är sant att vi är liksom svenskarna. Jag tycker att vi har en anledning varför vi är så tystlåtna och inbundna - vi vill inte se dumma ut. Vi tycker om att tänka på det vi ska säga och det är därför vi pratar inte så mycket. Ester föredrar att spara andra människors känslor i stället för att säga dåliga saker till varandra.
När det gäller på symboler i Estland, då har vi blåklint och (rökt)svala för klart. Vi har också de tre färger - blått, svart och vit. Och, när svenskarna har sina köttbullar, vi har vårt rågbröd(det är bättre än köttbullar, tycker jag).

Liiisu sa...

Hej!

Jag håller med alla, som har skrivit att ester är inbundna och tystlåtna. Triin skrev bra, att vi vill inte se dumma ut och det är rätt. Ester vågar inte säga någon faktum, om man inte är säkert på det. Jag tycker, att ester tänker för myket om det, vad andra människor tycker om dem. Jag gör det mig själv också..
Men ester kan vara mykcet roliga också! Det gör man mest när man är med familjen eller närmaste vänner.
Jag också håller med Kadi, som skrev att när ester säger någonting känslig, då man verkligen menar det. Jag menar att ester säger inte ofta 'Jag älskar dig'. T.ex. i America säger man det efter varje telefonsamtal och jag tycker att om man säger det för ofta, är det otrolig.
Men till slut är ester inte så seriös och vi vet hur vi kan ha en mycket bra tid! :)

Liis B.

Anonym sa...

hejhejhej!

Jag tycker att Juta få inte oss att vara typiskt est och det är bra. Därför att för mig är typiskt est stel, blyg, konservativ och arbetar jätte mycket. Det betyder att man inte har någon tid för att gå ut på teatern eller till konsert.
Okej,egentligen är det inte så dåligt att vara est. Vi är artiga och hjälpsamma. Jag är inte säkert om ester är så beredda att kompromissa som svenskar är, ibland är det svårt att undvika konflikter därför att ester säger vad de tänker och det kan leda till konflikter.
Men vi måste vara glada varje dag, säger hej! med hög röst (det gör typiska ester inte), umgås och ha ett livligt utbyte av åsikter med varandra. Jag tror att vi i 12c inte är så typiska ester.

Jessu

Mati sa...

Hej!
Så...Vilken är vårt national karakter? Jag säger att man kan inte bestämmma att ryska dricker mycket eller att spanjor är alltid glad och temperamentisk.
Ester har små männsikor som inte har personliga åsikt, ester har glada männsikor som fill alltid har en fest, ester har männsikor som aldrig ställer ut emotioner,ester ar...o.s.v.
Där finns oliknande människor i alla länder. OK, flest av oss inte använder kråppspråket men där finns männsikor som gör det. Jag vet männikor som inte kan hålla tillbaka sina agressioner, men flest gör det. Vi är alla oliknande. Frågar man efter hundra år:" Vilken är nationalkarakter av människor från Mars?"

Anonym sa...

Så hej!

Först ville jag skriva också här att ester är tystlåtna. Men då läste jag mest om vad andra har skrivit här och jag började tänka vidare.
Jag tycker inte om ester så mycket. De alltid talar att livet är hemskt och ingenting är så hur det måste vara. Men alla måste göra sitt eget livet bra.
I allmänhet är ester inbundna (Andra säger det också) Men där är så många olika människor i Estland att jag tror att vi kan inte göra generaliseringar. Men ju.. jag tycker att estniska är inte så mycket tystlåntna men artig. Jag aldrig går runt och skriker vad jag vill. Jag kan vara tyst och bli en god människa. Men de som känner mig nårga år vet att jag är mycket mycket pratsam.
I Estland bor också många ryssar och andra nationaliteter som gör ett mål om ester.
SÅ jag vill också säga att trotts allt är jag stolt att jag bor i Estland (Men jag vill inte leva här hela mitt liv.)

God natt,
Eleri M.

Kristel Kõiva sa...

Hej!

Jag tycker att ester är ganska tystlåtna och inbundna men mycket arbetsam. Jag håller också med Triin att ester ser inte dumma ut. Och det är bra..Utlänningar säger ofta att vi ser så blyga ut-det är rätt men ester är roliga ockå inom sina vänner och familjen. Vi visar inte sina känslor till främlingar. Ester tar inte initativ till samtal och börjar inte att prata med främlingar och därför det tycker utlänningar att vi är tråkiga. Vi använder inte kroppsspråket och ester märkar det direkt när man pratar med sina händer. För oss verkar det ibland lite överreagerad. Men t.ex för spanjonerna är det naturligt.
Jag tycker att alla kan se när ester har någonting gått inte så bra. Ester visar deras problem med sitt ansiktsuttryck.
Jag personliga tycker att ester liknar med svenskar men vi kan också vara mycket pratsamma och trevliga.

Anonym sa...

Alla nationaliteter har sina egenskaper. Förstås är alla människor inte lika, men de egenskaperna gäller på alla mer eller mindre.
Esterna är mycket lika sveskarna. De är ju faktiskt blyga, tystlåtna, inbundna osv. Jag tycker att jag är en jättetypisk est på det sättet. Men vad gäller esternas arbetsamhet är jag ju inte alls est. Jag tycker att jag är så hemskt lat:) .
I allmänhet tycker jag att det är bra att vi har inte så mycket temperament som människor i Syd-Europa. Det är bra att ha lugn och ro ibland.

Marta

Kristiane sa...

Jag vill säga min åsikt om att ester är "tystlåtna", "inbundna", "skrattar inte på gatan" eller "pratar inte i bussen" osv. Jag har aldrig förstod:
1)Varför måste jag prata med främmande person i bussen som jag vet inte alls? Vad är det bra för?
2)Många säger att främlingar är så temperamentisk därför att de skrattar och skriker på gatan osv. Men jag tycker att det är en stor skillnad mellan temperament och oartighet. En intteligent och artig människa skriker och skrattar(med hög röst) inte på gatan, eller hur?
3)Det är normal att vi, ester, är mer livlig och pratsam när vi är omkring våra vänner. Det är därför att vi VET och vi LITAR på dem. Hur måste jag vet om jag kan lita på främmande person eller inte? En främmande person kan vara illvillig(pahatahtlik).

Jag är stolt för vara estniska. Ester är mycket arbetsam, hjälpsa och snäll - man har alltid hjälpt varandra när det är krig eller svårare tid. Tänk på det!